Norske bedrifter må ut av komfortsonen
Færre enn 1 av 20 norske bedrifter har planer om å eksportere de neste tre årene, viser rykende fersk eksportrapport som legges frem på Vestlandskonferansen i dag. Har norsk næringsliv blitt seg selv nok?
Hvordan kan Norge nå målsetningen om å øke eksporten utenom olje og gass med 50 prosent frem mot 2030? En fersk rapport viser at norske bedrifter heller vil investere i hyttebygging, fremfor å satse på egen eksport.
– Det er et paradoks at så mange norske bedrifter velger å ikke eksportere sine varer til utlandet, selv om de er i en god posisjon til å gjøre det. Vi ligger langt bak våre naboland, sier Sveinung Fjose, prosjektleder i Menon Economics.
På oppdrag fra Sparebanken Vest og Kongsberggruppen har selskapet utarbeidet en rapport om utvikling i norsk eksport. Eksportrapporten danner også det tematiske grunnlaget for Vestlandskonferansen «Kvantespranget», som arrangeres i Grieghallen 5. april.
Investerer heller i hus og hytte
Menon har intervjuet 88 bedrifter og 30 representanter for eksportfremmeorganisasjoner i andre land. Resultatet er nedslående.
Færre enn én av 20 har eksportambisjoner de neste tre årene. På spørsmål om hvorfor bedriftene ikke satser på eksport, svarer flertallet at hjemmemarkedet er stort og lønnsomt nok. Dette forklares med at investeringene i skjermet sektor nå er nær 20 ganger så høy som investeringene i konkurranseutsatt næringsliv. Det er gjør det lønnsomt og trygt for norsk næringsliv å serve offentlig sektor, samt å bidra til bygging av hytter og boliger.
– Dette er en av hovedforklaringene på hvorfor Norge de siste 20 årene har gjort det betydelig svakere enn Sverige og Danmark innen eksport, og at vi i 2020 var det landet i Vest-Europa som hadde lavest eksport som andel av verdiskaping, sier Sveinung Fjose.
I 2021 gikk imidlertid Eksport-Norge så det grein. Totalt økte eksporten fra om lag 1000 milliarder til om lag 1700 milliarder. Hele eksportøkningen skyldes ekstraordinær prisstigning, som følge av energikrisen i Europa, og opptrappingen til krigen i Ukraina. Vi eksporterer knapt mer av noe som helst, målt i volum.
Står i fare for å bli utkonkurrert og utdatert på hjemmebane
– Dersom vi ikke klarer å løfte eksporten opp mot samme nivå som Sverige og Danmark, står norske bedrifter i fare for å bli utkonkurrert hjemme av mer kunnskapstørste utenlandske bedrifter. Vi kan ende opp med å sage av grenen vi sitter på, advarer Fjose.
Små og mellomstore bedrifter må komme seg ut av komfortsonen.
– Rapporten er krystallklar på hvordan norske bedrifter kan skyte fart i egen eksport. De må øke ambisjonsnivået, alliere seg med andre, og sørge for en trinnvis og målrettet satsing. Vi må lære av våre naboland og tørre å prioritere, legger Fjose til.
Myndighetene har også et ansvar. Politikken må endres slik at større midler blir lagt i internasjonale næringer, fremfor å bli låst inne i bolig, eiendom og hytter her hjemme.
– Å delta i internasjonal konkurranse vil også kunne bidra til at selskapenes medarbeidere øker kunnskapsnivået sitt. Det er Norges arbeidere som er landets viktigste formue, og de er overlegent viktigere enn oljeformuen, sier Ragnhild Janbu Fresvik, konserndirektør for bedriftsmarked i Sparebanken Vest.